Industriell vekslingsside i Nortrafo

Nortrafo produserer, videreutvikler, selger, og foretar service på fordelingstransformatorer og produkter for spenningsregulering til netteiere, energiselskaper og industribedrifter. I Nortrafo jobbes det tett med kundene for å utvikle nye løsninger, og med et fokus på innovasjon og konkurransekraft, investeres det kontinuerlig i ny teknologi for å kunne tilby høykvalitets produkter i markedet.

Selskapet har hovedkontor og produksjonsanlegg i Steinkjer, i tillegg til samarbeidspartnere og leverandører både i Norge og utlandet.

 

 

Automatisert produksjon

På Raufoss har en gruppe i regi av SIVA og Katapulten (MTNC), fått i oppdrag å utvikle en arbeidsmodell som grunnlag for økt industriell verdiskaping i Norge. Målgruppen er gründerbedrifter som er modne for å ta steget mot produksjon, eller etablerte bedrifter som går inn på nye produksjonsområder og som ønsker å verifisere sin arbeidsmetodikk.

Nortrafo er en pilot i dette arbeidet. Her får prosjektgruppa testet ut metodikken og tankegodset som ligger bak – den såkalte Industrielle Vekslingssiden.

 

 

En nasjonal modell

– Sluttresultatet skal bli en arbeidsmodell som kan benyttes i alle katapultsentre og SIVA-miljøer i landet, men med et tyngdepunkt i kompetansemiljøet for vareproduksjon på Raufoss. Det er et stort behov for å øke kompetansen for å lykkes med manufacturing i Norge. Regjeringens ambisiøse mål må møtes med konkrete tiltak. Derfor er oppgaven nå å identifisere suksessfaktorer for industriell utvikling, og hvilke aktører som må involveres i denne typen prosjekter. Nortrafo var slik sett en svært spennende pilot for oss, sier Tor Henning Molstad som leder prosjektet på vegne av MTNC.

Arbeidsgruppas medlemmer har nasjonal- og internasjonal spisskompetanse innen automatisert vareproduksjon. Gjennom prosjektet har de jobbet tett med ledelsen og sentrale ansatte i Nortrafo.

Her analyseres dagens situasjon i selskapet for å avdekke utfordringer og forbedringspotensialer. Ut fra denne analysen foreslås prioriterte forbedringstiltak for å sikre den nye produksjonsprosessen. Arbeidsformen som benyttes er en kombinasjon av workshops, befaring, veiledning og en strukturert fremgangsmåte. Et intensivt løp som raskt skal gi resultater. En raskere vei til mål, hvor målet er å unngå fallgruvene.

– Målet er å komme frem til en prioriteringsliste som definerer hvem som er ansvarlig for hva. En utfordring uten ansvar er lite verdt. Hvem har ansvaret, og når skal utfordringen være løst? For å oppnå dette må det utarbeides tydelig ansvarsområder og en god fremdriftsplan, poengterer Molstad.

 

Erfaring som pilot

Ole Petter Bjartnes, med lang fartstid fra Aker, Kværner og Umoe, er styreleder i selskapet og kundekontakt i gjennomføringen av prosjektet.

 

– Gjengen fra Raufoss som besøkte oss, bestod av personer med svært lang og relevant erfaring. I workshopen var det bred deltagelse fra nøkkelpersoner i Nortrafo, og arbeidet kom raskt i gang med praktiske og gode diskusjoner,sier Bjartnes.

– Rammeverket som benyttes fungerer godt, og gjennom den intensive prosessen som ble det etablert en god felles forståelse for hvilke områder som kan forbedres, samt en tilhørende tiltaksplan.

– Tiltaksplanen er nå grunnlaget vårt for et internt forbedringsprosjekt, og den følges opp regelmessig i selskapets styre som verktøy for å systematisk forbedre konkurransekraften.